2016.05.21. US New York


    [Home]    

Két vonat között volt egy pár órám New Yorkra. Pár rövid benyomásként kezdjünk a világhírű Times Square-en. 2016-ban felújítás miatt kissé kevésbé volt forgalmas, de egyébként nem nagyon lehet itt megmozdulni Úgy tűnik mintha máris valami külsőbb, nyugis utcában lennénk, pedig alig 2 sarokra vagyunk a Times Squaertől. Ez már a Hell's Kitchen néven ismert környék, közvetlenül a Színházi negyed mellett. Valaha az ír bevándorlók központja volt, ma már egyre magasabban jegyzett környék Kiérve a Hudson folyó partjára mindjárt szemünkbe ötlik az Intrepid múzeum, mely nemcsak a névadó anyahajóból, hanem mögötte egy tengeralattjáróból, rengeteg repülőgépből és egy Concordból áll. Idő hiányában nem néztem végig sajnos, erre egy egész nap sem lett volna elég, nemhogy az a pár óra, ami a rendelkezésemre állt A kikötőből egyébként kirándulójáratok is indulnak Amin látszik ez a környék elég dinamikusan változik, a régi épületek új, nagyobb épületek váltják fel A West Side Yard 1987 óta szolgál metrótárolóként, itt tárolják a csúcsidőn kívül nem közlekedő szerelvényeket, melyek a belvárosba érkeznek. Korábban teherpályaudvar volt a helyén, annak jelentősége azonban idővel nagyon lecsökkent. A depó fölötti tér is igen értékes, így amint látszik részben már befedték és ide is felhőkarcolók épülnek, valószínű ez vár majd hosszú távon az egész területre
New York New York New York New York New York New York
Az igazán érdekes azonban az innen induló (vagyis valamikor innen indult) High Line, azaz Magas vonal. A belvárosi vasutak sok gondot okoztak, ezért a 1930-as években magasba emelték a teherpályaudvarra vezető vonalat, mely 1978-ig működött (igaz, akkor már csak heti 2 kocsi közlekedett rajta) Bár az évek során több sors is szóba került (teljesen lerombolás, villamosvasút), azonban 1999-ben egy civil szervezet új ötlettel állt elő: nyilvános közösségi térként képzelték el a pusztuló felüljárót New York városa végül felkarolta az ötletet és 2005-ben megkapta a tulajdonjogot a CSX Transportationtól. Kisebb szakaszokon szinte egy az egyben megtartották a vasúttól örökölt állapotot, melyen látszik mi történt a város közepén, ahol a természet elkezdte visszahódítani, amit az ember elvett tőle Az első, déli szakasz 2009-ben készült el, az utolsó szakasz 2019-ben került átadásra Igazi New York A vonal valóban házak között haladt, sőt emeleti szintű iparvágány kiszolgálás is volt
New York New York New York New York New York New York
Ma pedig egy kedvelt pihenőterület, azon túl, hogy turistalátványosságnak is nagyszerű Manhattenben drága a terület, a kocsik parkolása még inkább, ezért minde négyzetcentimétert kihasználnak A High Line igazi parkként nincs nyitva folyamatosan, illetve összesen 11 bejáraton át közelíthető meg (közülük csak 5 van lifttel is felszerelve). Innen már indulni kellett vissza az amúgy közeli Penn Stationre, így New Yorkra csak ez a rövid bemutató jutott
New York New York New York

    [Home]