2015.02.08. GB Preston-Firth of Forth-Edinburgh


    [Home]    

Preston Lancashire megye központja, tipikus angol időjárásban. A város központja nem egy nagy látványosság, a 20. században fokozatosan újult meg Preston központi tere a Market Square. Jobbra hátul a városi tanács épülete, a hátulsó emlékmű a Cenotaph, az 1. világháborús emlékmű, előtérben a sokkal régebbi, 1790-ben emelt Obelisk, amely egykor is a piactéren állt, majd sokáig nem itt volt, végül 1979-ben adták át ezen a helyre újra Preston központja a 70-es 80-as években rengeteg új épületet kapott, főleg kereskedelmi funkcióval, a régi házakból a város szélére, komfortosabb házakba költöztették az ittenieket Még egy rövid visszatekintés a Piac térre. A jobb oldalon magasodó Harris múzeum, melyre a helyi polgárok 1850-ben kezdtek gyűjteni, végül egy helyi ügyvéd, bizonyos Harris adományával 1879-ben tudták megépíteni. Az épülete helyet ad múzeumnak, könyvtárnak, csupa helyi kulturális funkciónak Prestonból átugrunk Skóciába. North Queensferry a Forth folyó torkoltának északi felén fekszik, a hely legnagyobb látványossága az 1890-ben átadott Forth vasúti híd A hidat 8 évig építették, ma az Unesco világörökség része. Az építéshez 55.000 tonna acélt illetve 110.000 m3 téglát használtak fel. A legutóbbi, 2002-2007 közötti teljes felújításakor 240.000 liter festéket használtak fel; a jelentések szerint a híd a következő 100 évet simán kihúzza
Preston Preston Preston Preston North Queensferry North Queensferry
A vasúti híd mellett húzódik az1964-ben átadott közúti híd. Hogy micsoda különbség van a kettő között, jól jelzi, hogy ennek már épül az utóda, mivel 2005-ben olyan szerkezeti hibákat találtak, ami alapján a híd bezárását 2020-ra tették. Ehhez képest már 2015 decemberében le kellett zárni, olyan súlyosnak találták a helyzet. Talán 2016 február/márciusára tudnak rajta annyit javítani rajta, hogy a tehergépkocsik kivételével újra ráengedhetik a forgalmat A Queensferry elnevezés sem véletlen, már a 13. századtól működött itt állandó kompjárat, 1819-ben pedig üzembe állt az első gőzhajójárat is Egy képen a három átkelő, igaz a harmadik akkor még csak építés alatt állt. Amint említettem, a középső közúti híd azóta ideiglenesen lezárásra került, így az új átkelő építése még fontosabbá vált. A Queensferry Crossing teljes költsége a kapcsolódó utakkal együtt meghaladja a 4 milliárd fontot Sokan járnak át az északi Fife vidékről Edinburghbe dolgozni, jelenleg vagy a fullra járatott vasút, vagy nagy kerülő az osztályrészük Az idővel is óriási a szerencsém, bár a nagy szélben sikerült jól megfázni A déli oldalon épült egy látogató központ a közúti híd mellé, innen is szép a kilátás
North Queensferry North Queensferry North Queensferry North Queensferry North Queensferry South Queensferry
Az utolsó napsugarak világítják meg a vasúti hidat. Középen látható a kicsiny Inchgarvie szikla, mely ma lakatlan, de korábban szolgált börtönként, majd később erődként is Még egy kis esti séta belefért Edinburghban. Ez itt a Royal Mile, Edinburgh régi főutcája, mely a várkastélytól fut le a régi városba, kb. 1 skót mérföld hosszan Adam Smith, a politikai gazdaságtan úttörője is kapott itt szobrot, nem is csoda, hiszen nem messze ide született és itt halt meg Az óvárosból lenézünk kicsit az újvárosra, a szépen kivilágított épület a Balmoral hotel
South Queensferry Edinburgh Edinburgh Edinburgh

    [Home]