2014.09.05. LT Klaipeda-Nida =Neringa
A mai program a Kur földnyelv bejárása. A kiindulópont, hacsak nem az Orosz Föderáció területéről jövünk, szinte mindig Klaipeda Mielőtt indulhatnánk még elvonul előttünk a Máltán bejegyzett Stefanos T Bulk Carrier A kikötőben a sárga színűek a Ganz daruk Ugyan már szeptember van, de még így is van forgalom a kompon Nidára busszal jutunk el, ami kerékpárt is szállít, amire nekem éppen szükségem volt. Az út felét a busz lépcsőjén kellett tölteni, a végén meg majdnem elfelejtette visszaadni a sofőr a drótszamárt, de végül csak megérkeztünk Nida igazi színes halászfalu. Az évszázadok során háromszor költözött, az előző helyszíneket ellepte a homok: a legutóbbi falu éppen az előző képen szereplő dűne alatt van...
Klaipeda Klaipeda Klaipeda Klaipeda Nida Nida
A valahavolt porosz halászfalu a múlté, ma már a turizmus a fő bevételi forrás Szemben Vente és a litván szárazföld Nem csoda, hogy Thomas Mann is szeretett itt tartózkodni, csodálatos a nyugalom Lassan délnek indulunk a sétányon, aminek a fele kerékpárút. Mondjuk a kerékpárút kialakítása olyan, mint nálunk: egyszer csak eltűnik, majd amerre sejtjük, hogy folytatódik, egyszer csak újra felbukkan A félsziget legnagyobb településének közel 1200 állandó lakosa van. A második világháború előtti lakosság 1944/45-ben szinte kivétel nélkül elmenekült, majd 1961-ig a terület szigorúan örzőtt határterületté vált. Azt követően érkeztek az első új lakók, többnyire oroszok, az újralitvánosítás csak 1991-ben kezdődött meg A földnyelv teljes hossza 98 kilométer, ebből 52 tartozik Litvániához. A legmagasabb pont (nem ez) 73 méter magas, átlagosan 20-30 méter magasra nőttek a homokdombok
Nida Nida Nida Nida Nida Nida
A félsziget litván részén található hat településből észak felé a következő Preila. A 19. században épült a Neegeln halászcsalád otthonaként, amikor az előző falujukat végleg elnyelte a homok - ma 200 körüli lakosából ismét egyre több a német A félszigeten jól kiépített kerékpárút halad végig. Az autóknak környezetvédelmi hozzájárulást kell fizetni, így valamennyire tudják csillapítani a forgalmat Ez már a másik oldal, a Balti tenger - a homokos strand megszakítás nélkül halad végig a félszigeten, igaz egyes részei természetvédelmi okokból nem látogathatóak Kb. 20 fokos a levegő és a víz is. Itt azért nem látunk sok embert, mert ez a hely viszonylag távol esik a lakott területektől Az egész napos kerékpárbérlés 10 euró alatti litasból kijött. Most, hogy bevezették az eurót, ezt sikerült 12-re átkonvertálni... A dűnéken sok helyen ilyen jól kiépített átjárókon lehetett átjutni: így biciklivel sem volt nehézség átjutni rajtuk
Preila Preila Preila Preila Preila Preila
Az idővel óriási a szerencsém, alig van szél, sem túl meleg, sem túl hideg a hőmérséklet. Leégni azért így is sikerült A szezon végére azért sok helyen elfáradt a berendezés A kerékpárút felerészt az erdőben halad, de a másik felén erősen éget a szeptemberi nap Az eroziós sáv 30-100 méter széles, utána jön az erdő 2006-ban óriási erdőszakaszok égtek le, úgy döntöttek, hogy inkább nem nyúlnak hozzá, újuljon meg magától a természet Egy döglesztően meleg szakasz, az erdő között még a szellő sem lengedezett
Preila Preila Juodkranté Juodkranté Juodkranté Juodkranté